آیا کسانی که در انتخابات ۸ تیر شرکت نکردند، می‌توانند در دور دوم رای دهند؟ واکنش مصطفی پورمحمدی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انفجار در مرکز ژاپن ۵ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حزب‌الله تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را منهدم کرد زارع‌پور: ۹۹.۳ درصد استعلامات برخط در انتخابات بدون مشکل انجام شد سعید جلیلی پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری پیام داد واکنش پزشکیان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود نیم میلیون مستاجر | تصویب سقف ۲۵ درصدی اجاره‌بها پنج بمب برجای مانده از داعش در دیوار مسجد النورى عراق کشف شد نگاهی به برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری در مشهد تصمیم‌گیری در مورد تبلیغات تلویزیونی دور دوم انتخابات | مناظره دونفره هنوز قطعی نیست مشارکت ۴۹/۳۹ درصدی مردم خراسان‌رضوی در انتخابات ریاست‌جمهوری توصیه موسوی به رئیس‌جمهور آینده: رابطه حسنه با همسایگان جزء لاینفک امنیت ملی است وزیر کشور: مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری در سلامت کامل برگزار شد | آغاز تبلیغات دور دوم از فردا (۱۰ تیر) سرپرست وزارت خارجه: مسئولیت بحران دیگر در منطقه با حامیان غربی رژیم صهیونیستی است پیام دبیرکل حزب‌الله لبنان به کنفرانس بین‌المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت در مشهد | پیروزی نهایی، آزادی کل منطقه از سلطه دشمن صهیونیستی و آمریکاست برنامه تبلیغاتی نامزد‌ها در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه است؟ کره شمالی باعث درگیری لفظی قدرت‌های جهانی در شورای امنیت شد فرمانده کل سپاه پاسداران در مشهد: ما پیروز می‌شویم و این سرنوشت محور مقاومت است| اسرائیل، سرپُل منافع آمریکا در منطقه+ فیلم
سرخط خبرها

از شایعه تا واقعیت| ماجرای احتکار روغن توسط روحانیون در مشهد چه بود؟

  • کد خبر: ۱۰۹۱۶۴
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
  • ۱
از شایعه تا واقعیت| ماجرای احتکار روغن توسط روحانیون در مشهد چه بود؟
اگرچه پدیده اخبار جعلی در ایران دارای سابقه طولانی‌مدت است و بار‌ها در مسائل مختلفی شاهد انتشار آن‌ها بودیم، اما بعد از اصلاحات اقتصادی اخیر از سوی دولت، معاندین شرایط را بیش از هر وقت دیگری برای جعل خبر و انتشار روایت‌های وارونه مناسب دیدند.

جواد طاری‌بخش|شهرآرانیوز، اخیراً نیز فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می‌کند، در شرایط کمبود روغن در کشور چند روحانی در حال جمع آوری و انبار کردن یا احتکار مقادیر زیادی روغن برای خودشان هستند، اما با پیگیری‌هایی که شهرآرانیوز انجام داد، مشخص شد این ویدیو در مشهد گرفته شده است و اصل ماجرا با آنچه که انتشار داده شده کاملا متفاوت است.

تعداد بازدید : 554

در این رابطه رسانه‌های ضد انقلاب بدون کوچکترین اطلاعاتی و تنها به منظور تهیج و تخریب افکار عمومی نسبت به روحانیونی که کار جهادی برای کمک به محرومین و نیازمندان انجام می‌دهند، این ویدیو را روی خروجی خود منتشر کردند.
این در شرایطی است که برخلاف ادعاها، خبری از انبار کردن روغن و بسته‌های معیشتی توسط این روحانیون، آن هم برای مصارف شخصی شان نبود، بلکه آن‌ها گروهی جهادی بودند که برای تامین مایحتاج خانواده‌های محروم و نیازمند در مشهد، اقدام به جمع آوری، بسته بندی و توزیع ارزاق و کالا‌های اساسی می‌کنند.

در این اثنا رسانه‌های فارسی‌زبان نیز فرصت را مغتنم شمرده و دوباره برای ایجاد حس بی اعتمادی بین مردم و اقشار مختلف به ویژه روحانیون، با انتشار اخبار دروغین به دنبال ایجاد شکاف در جامعه هستند. در واقع این رسانه‌ها، در خلاء اطلاع‌رسانی‌ها بر این باور هستند که می‌توانند با جهت دهی افکار عمومی، فرصتی را ایجاد کنند تا بتوانند بر روی برخی موضوعات موج خبری شکل دهند.

شکی نیست که در شرایط کنونی جامعه و با توجه به اهمیت این موضوع، مهم‌ترین مساله حفظ سلامت روان اجتماعی است؛ مساله‌ای که هدف حمله جریان‌های معارض واقع شده است و هر نوع اثرگذاری سو بر آن به نفع دولت‌های متخاصم خواهد بود. در این شرایط نیز رسانه‌های کشور نیز مسئولیت مهمی را به دوش می‌کشند تا با اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف‌سازی، جامعه را آماده کنند تا دست کم نسبت به اخبار جعلی بتواند قدرت تشخیص کافی را داشته باشد و همچنین فرصتی را پدید آورند تا شناخت جامعه تاثیر گرفته از سوگیری‌های سیاسی صورت نپذیرد.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
0
0
چرا اونیکه فیلم گرفته ازخانه روبرویی بوده... اگر ضد انقلابی هست بگیرین و به مجازات برسانند...
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->